« فرهنگستان »
این وبلاگ در راستای تحقیق و پژوهش پیرامون فرهنگ این مرزو بوم فعالیت می کند
 
 

 دو اتشنشان وارد جنگلی می شوند تا اتش کوچکی را خاموش کنند . اخر کار

وقتی از جنگل بیرون می ایند و میروند کنار رودخانه ، صورت یکی شان کثیف

و خاکستر است و صورت ان یکی به شکل معصومانه ای تمیز . 

سوال : کدامشان صورتش را می شوید ؟

اشتباه کردید ، ان که صورتش کثیف است به ان یکی نگاه می کند و فکر میکند

صورت خودش هم همان طور است .

اما ان که صورتش تمیز است می بیند که سرتاپای رفیقش غبار گرفته است و به

خودش می گوید : حتما من هم کثیفم ، باید خودم را تمیز کنم .

از کتاب زهیر پائولو کوئیلو



حالا فکر کنیم چند بار اتفاق افتاده که دیگران از رفتار بد ما و یا ما از رفتار بد دیگران به شستشو و پالایش روح خودمان پرداخته باشیم



وقتی فرد مقابل ما مهربان و خوب و دوست داشتنی است

کمی باید به خودمان شک کنیم


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 3 ارديبهشت 1392برچسب:اتشنشان, :: 15:40 :: توسط : ع. رضایی پور

 

فرض کنید زندگی همچون یک بازی است

هیچ وقت از ریسک کردن نهراسیم، چرا که به ما این فرصت را خواهد داد تا شجاعت را یاد بگیریم.


فرض کنید زندگی همچون یک بازی است .

قاعده این بازی چنین است که بایستی پنج توپ را در آن واحد در هوا نگهدارید و مانع افتادنشان بر زمین شوید
جنس یکی از آن توپها از لاستیک بوده و باقی آنها شیشه ای هستند
پر واضح است که در صورت افتادن توپ پلاستیکی بر روی زمین ، دوباره نوسان کرده و بالا خواهد آمد ،
اما آن چهار توپ دیگر به محض برخورد ، کاملا شکسته و خرد میشوند.

او در ادامه میگوید :

آن چهار توپ شیشه ای عبارتند از خانواده ، سلامتی ، دوستان و روح خودتان و توپ لاستیکی همان کارتان است.

برایان دایسون

سارا قاضی زاده


ارسال شده در تاریخ : 15 اسفند 1391برچسب:زندگی , :: 20:54 :: توسط :

عنوان تحقیق :

 

نظریه های دین و فرهنگ

محققان :

آقابراری- عاشوری- قربانی

 

نظریه کارل مارکس درباره جامعه شناسی دین

کارل مارکس با آنکه به دلیل اظهار نظرهای قابل توجه و مبتکرانه‏اش درباره دین مشهور است، ولی سهمش در جامعه شناسی دین ناچیز بوده است. او بر خلاف دورکیم، اگوست کنت و ماکس وبر ، توجه عمیقی به دین نداشته، اما تاثیر واقعی او در این ‏باره به طریق غیر مستقیم و از راه انتشار نظریه معروفش درباره همکنش روبنا و زیربنای جامعه بوده‏است. مارکس توجه اهل نظر را به شباهت‏های فرهنگی و کارکرد بین دین ، قانون، سیاست و ایدئولوژی ، که همه جنبه‏های روبنایی جامعه بشری هستند، جلب کرده است. اومعتقد بود که روبناها نهایتا بر اثر روابط تولیدی، که به نحو نهایی در کار است، تعیین می‏گردد. در نظر مارکس، دین از اهمیت ثانوی برخوردار است; زیرا ایدئولوژی روبناست و در مکتب مارکسیسم، همه چیز بر اساس وضع اقتصادی شکل می‏گیرد و عامل تحرک همه چیز وضعیت اقتصادی است. عامل تحرک وضع اقتصادی نیز ابزار تولید است، به گونه‏ای که حتی فکرو مذهب انسان نیز تابع و معلول وضع اقتصادی جامعه می‏باشد. در نظر مارکس، ایدئولوژی و مذهب تصور یا آگاهی دروغینی است که طبقه حاکم به دلیل منافع خود از واقعیت‏ها دارد. مارکس علت اساسی پیدایش دین را وضع اقتصادی جامعه می‏داند و بدین ترتیب، اساسا آن را ساخته دست ‏بشر می‏داند.

 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:نظریه های دین و فرهنگ, :: 9:42 :: توسط :

 

 «بنام خداوند جان و خرد»
سازمانهای مجازی از رویا تا واقعیت
 
استاد راهنما جناب آقای رضایی پور               گردآورندگان:امیری و مردمی کلاس 77 جنگ نرم             درس:مدیریت مجازی و جنگ نرم
مقدمه
امروزه بسیاری از کارکنان در منازل خود و از طریق شبکه های اطلاعاتی و ارتباطی همچون: اینترنت، پیجر، فاکس، ویدئو کنفرانس و ... خدمات خود را به سازمانهایشان ارائه می‌دهند. همچنین سازمانهای کوچک و بزرگ، از طریق اتحاد و وحدت زود گذر برای انجام یک کار ویژه بطور گروهی با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، حتی با رقبای دیروز خود همکاری می‌کنند و دست به کارهای بزرگ می زنند. به هر تقدیر، در این مقاله تلاش شده است، ضرورت پرداختن به سازمانهای مجازی و همچنین مواردی همچون مفهوم چرخه حیات، انواع، مزایا و معایب سازمانهای مجازی مطرح و در حد مقدور شرح داده شود...


 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 4 بهمن 1391برچسب:سازمانهای مجازی, :: 13:3 :: توسط :

 

 «بنام خداوند جان و خرد»

حق و باطل از دیدگاه امام علی علیه السلام
 
استاد راهنما جناب آقای رضایی پور               گردآورندگان:امیری و مردمی کلاس 77 جنگ نرم             درس:ملاکها و شناخت حق و باطل
مقدمه:
هر انساني در هر زمان و جامعه ای، در پی شناخت حق و باطل است تا بتواند راه حق را برگزیند و به سعادت و رستگاری نایل آید. با پژوهشی در خطبه ها و نامه ها و کلمات حکمت آمیز حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه درباره «حق و باطل » ، موضوعات ذیل جلب توجه می کند: حق و باطل و مصادیق آن; معیارهای شناخت حق و باطل و بزرگ ترین و مهم ترین آن ها; استقامت و تلاش در راه حق; موانع وصول به حق; سرانجام اهل حق و اهل باطل. حرکت در عرصه معرفت حق با همه ارزش والایش برای کسانی که آمادگی های علمی و عملی لازم را برای صعود به قله های فرازمند حقیقت و معرفت توحیدی کسب نکرده اند، راهی است دشوار و چه بسا به جای هدایت، به تباهی وهلاکت منجر شود، پس برای رسیدن به حق، باید پیرو قرآن و سنت بود و بدون کسب صلاحیت لازم، از گرفتار شدن در باتلاق های شبهات و چون و چراهای بی فرجام دوری کرد. توجه به بزرگ ترین معیار حق - یعنی پیامبرصلی الله علیه وآله و امامان معصوم علیهم السلام، به ویژه مولا علی علیه السلام - در وساطت نزول فیض و رحمت حق و دفع موانع حق، امری حتمی و لازم است، بنابراین، باید فرصت ها را مغتنم شمرد و با دقت در ژرفای بیانات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام همچون نهج البلاغه مانع از قرار گرفتن این میراث عظیم و گنجینه پربها در کنج انزوا شد.


 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 4 بهمن 1391برچسب:حق و باطل, :: 12:58 :: توسط :

نهج البلاغه و تعريف حق و باطل

موضوع بحث در رابطه با حق و باطل است،من مى‏توانم در اين زمينه فقط كلياتى مطرح سازم تا به توفيق و تاييد الهى بتوانيم از اين اقيانوس ژرف معارف انسانى كه به حق(اخ القرآن)برادر قرآن لقب يافته ديدگاه‏هائى پيدا كنيم،بلاشك پس از طرح آنها ذهن فعال دوستان و همكاران بيشتر به جوشش‏درخواهد آمد و استفاده‏هاى فراوان ديگرى از نهج البلاغه و از فقرات مختلف‏بيانات امير المؤمنين در نهج البلاغه خواهيم برد تا رهنمودى باشد و ديدگاهى تازه‏بدهد،توجه داريم كه در نهج البلاغه به حكم معجم‏هايى كه در دست است‏متجاوز از چهارصد مورد امير المؤمنين از حق و باطل سخن به ميان آورده،آنچه‏مهم به نظر مى‏آيد اين است كه مولى امير المؤمنين ابعاد گوناگونى به مسئله حق وباطل داده،و از زاويه‏هاى مختلف به مسئله حق و باطل توجه داشته است.
ابتدا امير المؤمنين سلام الله عليه تناقضى را كه در زندگى بشرى ميان حق وباطل 

 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 24 دی 1391برچسب:حق و باطل, :: 21:55 :: توسط :

بسم الله الرحمن الرحیم

علل و عوامل افزايش روزافزون نرخ بيكاري:

    «بيكاري ام الفساد تمام معضلات ايران است . زيرا متاسفانه اكنون بيش از 16 درصد جمعيت ايران برابر 4 ميليون نفر بيكار هستند كه از اين تعداد، افراد تحصيلكرده بين 15 تا 26 سال بيشترين درصد را به خود اختصاص مي دهند».
 بیکاری
يكي از دلايل اصلی  مهاجرت روستاييان به شهرها است كه به اميد يافتن كاري پردرآمد به سوي شهرها روانه مي شوند. آنان مي توانند در شهرها خصوصاً تهران مشغول به كار شوند اما كاري كه در اصل هيچ گونه تاثيري بر روند توليد ندارد و به عبارت ديگر آنان دچار بيكاري پنهان مي شوند. اما مشكل اصلي مختص تحصيلكردگان است كه متاسفانه امروزه براي آنان كاري در جامعه يافت نمي شود. بطوري كه دستگاه هاي دولتي تنها از افراد ليسانس به بالا دعوت به همكاري مي كنند. حتي اين شرايط بر شركت هاي خصوصي و غيردولتي نيز تاثیرگذار بوده است به گونه يي كه حتي براي مشاغلي نظير منشي نيز افراد داراي مدرك فوق ليسانس و دكترا انتخاب مي شوند.
    
شايد يكي از دلايل اين امر را بتوان به رشد و گسترش دانشگاه هاي خصوصي نظير دانشگاه آزاد، پيام نور و علمي كاربردي مربوط دانست . بطوري كه تعداد زيادي از جوانان در رشته هاي ناكارآمد علوم انساني آموزش ديده و متاسفانه پس از اتمام تحصيلات هيچ شانسي براي يافتن شغل مناسب با تحصيلات خود ندارند.




 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 16 دی 1391برچسب:نرخ بيكاري, :: 14:45 :: توسط :

مقایسه کیفیت زندگی ،‌تنیدگی و سلامت روان در

معتادان و غیر معتادان مبتلا به HIV و افراد سالم

چکیده

مقدمه : هدف از انجام پژوهش حاضر برسی مقایسه ای کیفیت زندگی ، تنیدگی و سلامت روان در معتادان و غیر معتادان مبتلا به HIV و افراد سالم بود.

روش : 30 معتاد مبتلا به HIV از مراکز مراقبت از بیماران HIV و 30 فرد سالم از پارکهای شهر تهران از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند . نمونه ها پرسش نامه محقق ساخته ، پرسش نامه کیفیت زندگی ،پرسش نامه رویداد های زندگی پیکل و پرسش نامه سلامت عمومی (GHQ) ارزیابی شدند . نتایج با استفاده از تحلیل واریانس تک متغیری و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شد.

یافته ها : کیفیت زندگی و سلامت روان در معتادان مبتلا به HIV و در غیر معتادان مبتلا به HIV پایین تر از افراد سالم بود. همچنین میزان تنیدگی در معتادان مبتلا به HIV بالا تر از غیرمعتادان مبتلا به و در غیر معتادان مبتلا به HIV بالا تر از افراد سالم بود.

نتیجه گیری : تشخیص عفونت HIV‌در کنار اعتیاد،‌به دلایل مختلفی همچون برچسب های اجتماعی ، نامعلوم بودن وضعیت بیماری و عدم درمان قطعی ، می تواند مشکلات جسمانی ،‌روانی و اجتماعی شدید تری را به مشکلات و دردهای بیمار بیافزایید.

کلیدواژه ها : اعتیاد، ایدز ، کیفیت زندگی ، تنیدگی، سلامت روان

مقدمه: ...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 14 دی 1391برچسب:, :: 19:52 :: توسط : ع. رضایی پور

چكيده :
شماره تلفن اورژانس و پليس در آمريكا911 است. و در فنلاند 112، طبق آماري كه گرفته شده بيشتر مردم فنلاند وقتي خطري برايشان پيش مي آيد با شماره 911 تماس مي گيرند. چرا؟
اين تأثير غير قابل انكار سينما و شبكه هاي ماهواره اي آمريكايي است. دوايت آيزنهاور كه بعد ها به مقام رياست جمهوري آمريكا رسيد در سال 1940 گفته است «اين افكار عمومي است كه در جنگ پيروز مي شود.»
رسانه ها درشكل دادن به تصورات مردم و هدايت افكارعمومي نقش تعيين كننده اي دارند. از اينرو قدرتهاي سلطه جو براي تحقق اهداف امپرياليستي خود، به كاركرد مؤثر رسانه ها در جنگ و طرحريزي جنگ رسانه اي يا جنگ نرم توجهي جدي دارند.
رسانه ها مي توانند حقايق را وارونه نمايش دهند، كتمان كنند، تحريف يا سانسور نمايند و يا با انعكاس برخي اخبار واقعي و غير واقعي به تهييج و تحريك افكار عمومي بپردازند.
امروزه روشهاي بسيار پيچيده اي در جنگ رواني، بوسيله رسانه ها بكارگرفته مي شود و رسانه ها بعنوان جنگجويان جنگ سرد فرهنگي محسوب مي شوند. سيطره و حاكميت بلامنازع امپرياليسم رسانه اي امكان فوق العاده اي را براي تحقق آمال و اميال كانونهاي قدرت فراهم ساخته است. شناخت امكانات، شيوه ها، روشها و فضاي رسانه اي حاكم بر جهان، براي سياستگذاران فرهنگي و دفاعي كشور، امري ضروري بنظر مي رسد. نوشته حاضر نگاهي است كوتاه به بخشي از مسائل پيرامون جنگ رسانه اي، با تأكيد بر لزوم تأملات گسترده تر در اين خصوص.
 
مقدمه
در سپيده دم 3 فوريه 1943، يك ميليون آلماني از راديوي رژيم نازي آلمان اين خبر را شنيدند، «زير پرچم صليب شكسته، برافراشته بر فراز ويرانه هاي شهر استالينگراد، آخرين نبرد صورت گرفت. امراي ارتش، افسران، درجه داران و سربازان شانه به شانه ايستادند و تا آخرين نفس جنگيدند.


 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : 9 دی 1391برچسب:, :: 17:51 :: توسط :

« فضای مجازی ، خط مقدم جنگ نرم انقلاب اسلامی »

استاد : جناب آقای عنایت رضایی پور

دانشجو یاسین حسنی

تغییر و تحولات سریع و شگرف در قرن بیست ویکم در محورهایی چون؛ پیشرفت علم، تکنولوژی و فناوری اطلاعات ضمن اینکه غیر قابل انکار است بلکه غافگیر کننده نیز هست. به گونه ای که اگر لحظه ای از آن غفلت شود سالها عقب خواهی ماند. در این بین ارتباطات از همه مقوله ها پیشرو و جلوتر است به گونه ای که از دیگر موضوعات در حال رشد و پیشرفت پیش قدم است. "بنا به نظر آلوین تافلردر کتاب موج سوم، جوامع بشری تاکنون دو دوره‌ی (انقلاب) کشاورزی و صنعتی را پشت سر گذاشته و هم اکنون در اواخر عصر فراصنعتی یا عصر اطّلاعات که بر پایه الکترونیک و رایانه‌هاست قرار دارند. این عصر، عصریست که در آن قدرت، ثروت و امنیّت بر پایه دانش بوجود آمده و سرعت وجه مشخّصه‌ی آن و اطّلاعات به عنوان ارزشمندترین کالا محسوب می‌شود. "عصر اطّلاعات" یا به روایتی "عصر رایانه‌ها و شبکه‌ها"، جهانی را ترسیم می‌نماید ....



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : 8 دی 1391برچسب:, :: 19:7 :: توسط :

عنوان  : حق و باطل و شناخت وظایف

 نام استاد: جناب آقای رضایی پور

 مطلب ارسالی ازعلی یوسفی

 

 


درس هایی از قرآن کریم حجت الاسلام قرائتی:

 

بحثی که می‌خواهم برای امت ایران داشته باشم و از جمله شما بحث حق و باطل است.
ببینید همه‌ی مردم زندگی می‌کنند، از اکسیژن استفاده می‌کنند، از زمین، کوه، آب، دریا، سد، برق، گاز، تلفن، از ورزش، از خوردنی‌ها، نوشیدنی‌ها، همه مردم زندگی می‌کنند، فقط مشکل این است که عده‌ای در راه حق هستند، عده‌ای در راه باطل. همه مردم صورتشان را می‌شویند، یک عده وقتی آب در صورتش می‌ریزد، نیتش این است که وضو بگیرد، می شود با وضو. یک عده فقط آب در صورتش می‌ریزد. قصد وضو نمی‌کند. قصد وضو که نکرد می‌شود بی‌وضو. پس آب را به صورت می‌ریزیم، چه کسی قصد وضو کند و چه کسی نکند.
همه‌ی مردم راه می‌روند، یکی راه می‌رود الکی، یکی راه می‌رود به سمت..........

تهيه و تنظيم:

يوسفي –  عسكري – عاقل

 

برای دیدن متن کامل روی ادامه مطلب کلیک کنید

 



 ادامه مطلب...


 

بسمه تعالی

 

عنوان : جنگ سایبری وجنگ شبکه ای

 

نام استاد: جناب آقای رضایی پور

 

گردآورنده : معالی

 

نام درس: مدیریت مجازی وجنگ نرم

 

 

 

مقدمه :

در طول تاریخ، دکترین، سازمان و استراتژی نظامی پیوسته دستخوش تغییرات بنیادین در اثر پیشرفت‌های فناوری شد‌ه‌اند. صنعتی‌شدن به جنگ فرسایشی بین ارتشهای انبوه در جنگ جهانی اول منتهی شد. در جنگ جهانی دوم، مکانیزه‌شدن نیز به مانورهایی که در سیطره تانکها بود منجر شد. انقلاب اطلاعات باعث ظهور سبکی از جنگ می‌شود که نه تعداد زیاد نیرو و نه تحرک آنان، به نتایج مورد نظر منجر نخواهد شد. در عوض کسی که در جنگ اطلاعات بیشتری دارد، ابهام فضای جنگ را (که دشمن را در بر گرفته است) از بین برده و از مزایای قطعی آن بهره‌مندخواهد شد .
تحولات شگرفی در جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، پردازش، انتقال و ارائه اطلاعات و همینطور سازمان‌هایی که از افزایش اطلاعات منتفع می‌شوند، در حال رخ‌دادن می‌باشد. اطلاعات در حال تبدیل‌شدن به یک منبع استراتژیک می‌باشد و می‌تواند خود را به عنوان یک عنصر بانفوذ و ارزشمند در عصر فراصنعتی، همانند نقش سرمایه و کار در عصر صنعتی، مطرح کند.




 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : 1 دی 1391برچسب:, :: 12:1 :: توسط :

به نام خدا

 

دانشگاه علمی کاربردی واحد فرهنگ رشت

 

عنوان درس: سازمان و مراکز فرهنگی

 

نام استاد : آقای رضایی پور

 

عنوان تحقیق : اثرات مواد مخدر (شیشه)

 

گردآورنده :

حمیدرضا فلاح

ابراهیم نیک بین

احمد قلی پور

حسن علی خسروانی

 

به نام خدا

شیشه یا همان متا مفتامین

متا مفتامین یک ماده محرک بسیار اعتیاد اور است که سیستم اعصاب مرکزی یعنی مغز و نخاع را شدیدا" متاثر میکند.

متامفتامین را میتوان به طریق مختلف مصرف کرد. شکل ظاهری آن بصورت پودر سفید و شفافی است که بوندارد و مزه آن تلخ است و به سادگی در آب یا مشروبات الکلی حل میشود. به لحاظ شیمیایی،ساختار آن شباهت بسیاری به آمفتامین دارد اما تاثیرات آن بر سیستم اعصاب مرکزی بسیار قوی است.همانند آمفتامین باعث افزایش فعالیت وتحریک، کاهش اشتها و احساس شادابی می شود. آثار این ماده بین 6تا8 ساعت طول میکشد. بعد از سرخوشی شدید اولیه حالت تحریک پذیری پیش می آید.

متامفتامین چگونه مصرف میشود؟

متامفتامین به شکل تدخینی،کشیدن در بینی،خوراکی و تزریق مصرف میشود.این ماده میتواند باعث تغییرات خلقی شود که ابته به روش مصرف بستگی دارد.بلافاصله پس از دود کردن یا تزریق آن در رگ،افراد مصرف کننده حالت سرخوشی و نشئگی شدیدی را برای چند دقیقه تجربه میکنند که کشیدن در بینی یا خوردن آن سبب حالت سرخوشی خفیف تری میشود. حالات روانی ناشی از کشیدن در بینی 3تا5 دقیقه به طول می انجامد و لی مصرف خوراکی آن حالات روانی ایجاد میکند که 15 تا 20 دقیقه طول میکشد.

همانند سایر محرکها،متامفتامین به صورت دوره های متوالی زیاده روی و قطع مصرف،استفاده میشود. از آنجا که حالت «تحمل» در برابر تاثیرات متامفتامین ظرف چند دقیقه بوجود می آید، یعنی آن آثار خوشایند آن قبل از آن که غلظت ماده در خون کاهش یابد از بین میرود،فرد مصرف کننده سعی میکند تا با مصرف مکرر و در فواصل کوتاه خود را در حالت «سرحالی» نگه دارد.

 

عوارض جسمانی ناشی ازمصرف شیشه

مصرف این ماده میتواند سبب مشلات متعددی شود که عبارتند از:

-افزایش ضربان قلب

-ضربان نا منظم قلب

-افزایش فشارخون

-صدمه دیدن رگ های مغزی ناشی از سکته مغزی

-افزایش دمای بدن و تشنج

با مصرف مقادیر زیاد این ماده به وجود می آید که بلا فاصله اگر درمان نشود میتواند منجر به مرگ شود.

مصرف بلند مدت و مزمن شیشه باعث تورم پرده محافظ قلب میشود و در بین کسانی که آن را تزریق میکنند سبب آسیب رگ های خونی و آبسه پوست میگردد.

مصرف کنندگان این ماده در مواردی نیز دچار دوره هایی از پرخاشگری،اغتشاش شعور و بی خوابی و اختلالات جدی در روابط اجتماعی و شغلی خود میگردند.علایم جنون و روان پریشی در مواردی حتی پس از ماهها یا سالها عدم مصرف این ماده پیدا کرده است.

تحقیقات نشان میدهد که مصرف این ماده در دوران بارداری سبب مشکلات جنینی،افزایش احتمال زایمان زودرس و تغییرالگوهای رفتاری دوران نوزادی،نظیر رفلکسهای غیرعادی

و تحریک پذیری بیش از حد میشود.در عین حال مصرف این ماده در دوران بارداری سبب بدشکلی و تغییر شکل اندامها در جنین میگردد.

ارتباط مصرف شیشه با ایدز و هپاتیت B وC از پیامدهای افزایش مصرف شیشه است. خصوصا" در آنهایی که مصرف شیشه را تزریق میکنند و یا از سرنگ مشترک استفاده میکنند.